پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 215611
باورهاي غلط درباره افزايش قد
تاریخ انتشار : 1395/05/04 19:10:47
نمایش : 943
شايد به همين دليل باشد که خيلي‌ ها براي چند سانتي‌ متر بلند تر شدن حاضرند کفش ‌هاي پاشنه 10 ‌سانتي ‌بپوشند و از انواع ماساژورهاي کف ‌پا استفاده کنند و حتي گاهي استخوان پاي ‌شان را با جراحي بشکنند و چند ماه خانه ‌نشين شوند تا اندکي قد‌ بلند تر به‌ نظر برسند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، اين روزها وقتي مي ‌خواهند درباره زيبايي و جذابيت کسي بپرسند، معمولا علاوه‌ بر فرم صورت، چهره، رنگ چشم و مو، سوال ديگري هم مي ‌پرسند: " قدش بلنده؟ "

باورهاي رايج اما نادرستي که درباره افزايش قد در بين مردم رواج دارد، يکي دو تا نيست. دکتر فرزاد کارگرزاده، متخصص و جراح ارتوپد و مدير‌گروه بخش ارتوپدي بيمارستان طرفه، ما را با 6 مورد از اين باورهاي غلط در مورد افزايش قد آشنا مي ‌کند.

1- از آن جايي که قد بچه‌ ها به قد والدين ‌شان مي ‌رود، هيچ پدر و مادر کوتاه‌ قدي نمي ‌توانند فرزندي قد بلند داشته باشند.

البته قد ‌بلندي و قد کوتاهي بيشتر يک پديده ژنتيکي و ارثي است تا اکتسابي، اما اين دليل نمي ‌شود که هر کسي که والدين قد کوتاهي داشته باشد محکوم است به کوتاهي قد . قد متوسط يک فرد به ‌صورت ژنتيکي به قد متوسط پدر و مادر خودش مي ‌رود و انتظار نداريم پدر و مادري که قد 150 سانتي ‌متري دارند، فرزندي با قد 170 سانتي‌ متر داشته باشند ولي با ورزش و تغذيه مناسب در سنين مناسب مي ‌توان قد کودکان را تا 10 سانتي ‌متر بلندتر از آن ‌چه هستند افزايش داد.

اگر ما در سنين قبل از بلوغ منحني‌ هاي رشدي فردي را رسم کنيم و ببينيم اين منحني ‌ها نشان مي ‌دهد که قد کودک با استاندارد هايي که سازمان بهداشت جهاني براي قد او در اين سن در نظر گرفته، کوتاه ‌تر است بايد به بررسي علل اين کوتاهي قد بپردازيم؛ يعني بايد برخي از هورمون‌ ها و بيماري‌ ها را در آن فرد بررسي کنيم.

هورمون‌ هاي غده تيروئيد و هورمون‌ هاي جنسي بايد بررسي شوند تا اگر ميزان اين هورمون‌ ها دچار اختلال است درمان‌ هاي لازم آغاز شود تا به کوتاهي قد او در بزرگسالي منجر نشود و بايد قبل از بلوغ او دارو درماني را آغاز کنيم.

ولي اگر قد فردي متناسب با قد متوسط والدين ‌اش است ولي باز هم اصرار به قد ‌بلند تر شدن دارد،‌ ممکن است فرد دچار نوعي استرس و فشار روحي باشد. در اين شرايط، بهتر است قبل از انجام جراحي افزايش قد يا هر روش ديگر، يک مشاوره روان‌ شناسي روي فرد انجام گيرد. چون حتي با افزايش قد هم مشکل او برطرف نمي ‌شود و فردا به دنبال جراحي بيني، لب و... مي ‌رود.

2- اثر ورزش براي افزايش قد بچه ‌ها، بيشتر از آن که واقعي باشد، تلقيني است.

اين ‌طور نيست! اگر همه چيز از نظر هورموني و خانوادگي طبيعي باشد، با يک ورزش و رژيم غذايي مناسب قبل از بلوغ مي ‌توان براي افزايش قد به نوجوان کمک کرد که حتي تا 10 سانتي‌ متر بلندتر شود. در اين روش افزايش قد بدون هيچ عارضه ‌اي قد او بلند مي ‌شود و به آرزويش هم مي ‌رسد.

در دختران، بلوغ در 14 تا 15 سالگي رخ مي‌ دهد و در پسرها در 16 تا 17 سالگي. ورزش در سنين 10 تا 16 سالگي مي‌ تواند به نوجوانان کمک کند تا قبل از بلوغ رشد قدي خودشان را انجام دهند.

تغذيه مناسب سرشار از کلسيم، ورزش‌ هاي بسکتبال، فوتبال و تنيس براي قد ‌بلند تر شدن بسيار مناسب هستند. همچنين دويدن و پريدن به افزايش قد کمک مي‌ کند.

 

3- مصرف داروهاي هورموني قبل از شروع بلوغ، بهترين راه براي قد بلند شدن بچه ‌هاي کوتاه ‌قد است.

اين يکي ديگر از باورهاي غلط در مورد افزايش قد است. اين کار خطر دارد. ممکن‌ است مصرف داروهاي هورموني قبل از بلوغ فقط باعث افزايش قد او نشود و عوارض بسيار ديگري را هم در پي داشته ‌باشد.

براي مثال، گاهي باعث اختلال هورمون‌ هاي ديگر بدن مي ‌شود که نتيجه ‌اش کلفت شدن ساير اجزاي بدن مثل مچ دست، قاعده بيني و زشتي صورت است و قيافه خشني را براي او به وجود مي ‌آورد.

کودک و نوجوان دوست دارد قدش بلند شود و زيبا تر شود به‌ جاي ‌آن که يک قيافه خشن و زمخت پيدا ‌کند. بنابراين توصيه مي ‌شود اصلا در سنين قبل از بلوغ، داروهاي هورموني براي قد ‌بلند تر شدن کودک در نظر گرفته نشود.

4- مطمئن‌ ترين راه افزايش قد جراحي است.

نه! ما جراحي را فقط به افرادي ‌که دچار نقص عضو يا معلوليت هستند، توصيه مي ‌کنيم (مانند مبتلايان به فلج ‌اطفال و تومورها يا شکستگي ‌هايي که باعث اختلال در رشد استخوان‌ هاي فرد شده و اين بيماري‌ ها در سنين قبل از بلوغ باعث مي ‌شوند که يک عضو از عضو ديگر کوتاه ‌تر شود؛ براي مثال، يک پا از پاي ديگر کوتاه‌ تر شود).

ما بلندتر کردن پاها با مقاصد زيبايي را اصلا توصيه نمي ‌کنيم چون در اين جراحي، استخوان سالم بايد شکسته شود و عصب، عضله و تاندون بايد خودشان را با آن استخوان بلند وفق دهند. گاهي هم در بين عمل جراحي ممکن ‌است ببينيم که يک پا 14 سانتي‌ متر بلند مي‌ شود ولي پاي ديگر در 10 سانتي ‌متر ديگر عضله يا تاندون ‌اش کشش ندارد که بلند شود.

در‌ اين‌ صورت يک پا از ديگري کوتاه‌ تر مي‌ شود؛ در اين صورت دو پاي سالم به دو پاي معلول و نامتناسب تبديل مي‌ شوند.مشکل ديگر اين‌ است که عضله بايد کشيده شود تا با اين استخوان درازتر خودش را تطابق دهد و بنابراين ديگر قدرت سابق ‌اش را ندارد. عملا بعد از بلند کردن قد، قدرت عضلاني کاهش مي ‌يابد.

توصيه اکيد من اين است که اصلا با مقاصد زيبايي، به سمت اين جراحي‌ ها نرويد. ضمن اين ‌که گاهي در اين جراحي‌ ها هماهنگي و تناسب بين بالا تنه و پايين تنه به ‌هم مي‌ خورد.

اگر بالا تنه فرد کوتاه باشد، هر‌قدر پاها را با اين جراحي‌ هاي افزايش قد بلندتر کنيم، نتيجه زيبايي به دست نمي ‌آيد و شخص شکل شترمرغ پيدا مي‌ کند. بالاتنه کوتاه و پاهاي دراز و ضعف عضلات، در ورزش و پياده‌ روي خيلي خسته‌ کننده خواهد شد.

5- بسکتباليست‌ ها گزينه‌ هاي مناسبي براي جراحي‌ هاي قامت هستند تا دسترسي ‌شان به تور بيشتر شود.

اين طور نيست! ‌با اين جراحي‌ ها اگرچه ممکن است قد آن ورزشکار بلندتر ‌شود و در بسکتبال به تور دسترسي بيشتري پيدا کند ولي قدرت عضلاني پاهايش کاهش يافته و نمي‌ تواند خوب و راحت بجهد و قدرت ورزشي‌ اش کافي نخواهد بود. ضمن اين که اين جراحي‌ هاي افزايش قد بي‌ عارضه نيستند.

گاهي اين جراحي‌ ها باعث عفونت استخوان و استئوميليت‌ هاي طولاني مي ‌شوند که سال‌ ها فرد را درگير مي‌ کند؛ قدرت عضلات کاهش مي‌ يابد و حتي بي ‌هوشي‌ هاي اين جراحي‌ هاي چند باره خطرناک است؛ داروي هاي بي‌ هوشي نيز روي کبد اثر بدي دارند و ظاهر دستگاه هم روي پا خيلي زشت است.

روزانه کشيدن استخوان، درد زيادي دارد که گاهي برخي بيماران را از ادامه درمان منصرف مي ‌کند. ضمن اين که براي دوباره راه رفتن پس از عمل بايد حدود يک سال صبر کرد و در تمام اين مدت بايد با چوب دستي راه رفت و تازه، فعاليت ورزشي را بايد از حدود 2 سال بعد از اين جراحي در پيش گرفت.

6- به کمک دستگاه‌ هاي لرزاننده کف پا و طب سوزني مي ‌توان قد را بلندتر کرد.

هيچ ‌کدام از اين روش‌ ها در افزايش قد مؤثر نيستند؛ نه آن دستگاه‌ ها و نه اين طب سوزني.

منبع:دکتر سلام

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html